Aantekeningen bij de Bijbel
Vragen, overdenkingen en achtergronden over de Bijbel,
welke resulteren in allerlei aantekeningen.
AB | Maar Ik heb een paar dingen tegen u, dat u de vrouw Ietsabel ongemoeid laat, die zegt dat zij profetes is, bij het onderwijzen en misleiden van mijn slaven om prostitutie te bedrijven en aan de afgoden geofferd voedsel te eten. |
SV | Maar Ik heb [enige] weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zichzelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten. |
Steph | αλλ εχω κατα σου ολιγα οτι εασ την γυναικα ιεζαβηλ την λεγουσαν εαυτην προφητιν διδασκειν και πλανασθαι εμους δουλους πορνευσαι και ειδωλοθυτα φαγειν
|
Trans. | all echō kata sou oliga oti eas̱ tēn gynaika iezabēl tēn legousan eautēn prophētin didaskein kai planasthai emous doulous porneusai kai eidōlothyta phagein |
Algemeen
Zie ook: Afgodendienst, Hoer, Prostituee, Izebel van Thyatira, Profetes
1 Koningen 16:31, 2 Koningen 9:7
Aantekeningen
Maar Ik heb [enige] weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zichzelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.
- die zichzelve zegt een profetes te zijn, niet anderen zeggen dat maar zijzelf zegt dit.
- Jezabel, wat opvalt is dat de apostel Johannes haar omschrijft als de Izebel uit het Oude Testament (1 Kon.18-21; 2 Kon. 9), die haar man Achab en Israël verleidde om de Baäl te dienen. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat het niet haar eigen naam was (die Johannes ongetwijfeld wist), maar een symbolische naam, omdat ze net als de echte Izebel de gelovigen tot afgoderij en losbandigheid bracht.
- leren … verleiden, welke samen een stijlfiguur (hendiadys) vormen, dat wil zeggen dat ze een handeling uit drukken, namelijk het brengen van dwaalleer.
- laat leren, … verleiden, Een vrouw, die hier Izebel genoemd wordt, geeft onderwijs aan de gemeente (Het Griekse woord didasko onderwijzen wordt hier gebruikt) Een unieke kans om aan te geven dat zij dit onderwijzen op moet geven, omdat het fout zou zijn als een vrouw onderwijs geeft. Maar dat gebeurt hier niet. Izebel wordt niet berispt vanwege het feit dat ze onderwijs geeft, maar ze wordt berispt om de inhoud en de uitwerking van haar onderwijs. Deze tekst kan dan ook niet worden gebruikt om vrouwen te verbieden te onderwijzen, temeer daar in het vroege christendom diverse vrouwen zoals Febe (Rom. 16:1-2), Priscilla (Hand.18:2, 18, 26; Rom 16:3-4) en Junia (Rom. 16:7), belangrijke posities innamen in de gemeente.
- dat zij hoereren en afgodenoffer eten, de verleiding is dat ze de gemeenteleden aanzet tot hoererij en het meedoen aan de maaltijden die aan afgoden zijn gewijd. Beide wordt in Handelingen 15:29 specifiek verboden voor de christenen uit de heidenen.
Vertaalnotities
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
πορνευσαι
dat zij hoereren
|
Maar Ik heb [enige] weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zichzelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.
- Ἰεζαβήλ G2403 hapax, "Jezabel, Izebel";
____
- ἀλλὰ A al WH; ἀλλ' א C Byz ς
- κατὰ σοῦ A C Byz WH NR CEI Riv TILC Nv NM; κατὰ σοῦ πολὺ א 2050 pc itgig (it) syrph; κατὰ σοῦ πολλὰ pc; κατὰ σοῦ ὀλίγα 141 vgcl ς ND Dio; "weinige dingen" komt niet voor in alle handschriften (derhalve ook niet in de NBG51, NBV, WV96)
- ἀφεῖς Byz WH; ἐᾷς ς
- γυναῖκα א C P 205 209 1611 2020 2050 2053 2081 2329 2344 2814 itar itc itdem itdiv itgig ithaf itt itz vg copsa copbo arm eth Tertullian Ambrosiaster Tyconius Epiphanius Andrew Beatus Haymo ς WH; γυναῖκα σου (A σου τὴν) 046 94 1006 1828 1841 1854 1859 2042 2065 2073 2138 2351 2432 Byz syrph syrh Cyprian Primasius Arethas
- Ἰεζάβελ Byz WH; Ἰεζάβηλ ς
- ἡ λέγουσα א A C WH; ἡ λέγει Byz; τὴν λέγουσαν pc ς
- καὶ διδάσκει καὶ πλανᾷ Byz WH NR CEI Riv (TILC) NM; διδάσκειν καὶ πλανᾶσθαι ς ND (Dio) (Nv)
- φαγεῖν εἰδωλόθυτα Byz WH; εἰδωλόθυτα φαγεῖν ς
Koop nu
Commentaar
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!